Dňa 3.10.2023 prebehla médiami informácia, že sv. otec František navrhuje požehnávanie homosexuálnych zväzkov za predpokladu, že sa nebudú zamieňať so sviatostným manželstvom. Samozrejme, že pri bližšom skúmaní to nemusí byť tak ako to vyzerá. Ale táto informácia neodznela náhodne práve deň pred začiatkom záverečnej fázy Synody o synodalite vo Vatikáne. Totiž táto tzv. synodálna cesta bola v niektorých krajinách poznamenaná práve požiadavkou požehnávať páry osôb rovnakého pohlavia. Nemecké synodálne zhromaždenie 10.3.2023 už rozhodlo, že Katolícka cirkev v tejto krajine bude môcť od marca 2026 oficiálne požehnávať takéto zväzky. Ale nezostalo to len pri návrhu. Už 9. a 10. mája 2021 sa uskutočnilo takéto požehnávanie v takmer 100 diecézach po celom Nemecku. Podobnú prax vidíme aj v iných krajinách ako je Rakúsko, či Belgicko za podpory mnohých biskupov aj z iných krajín.
Nech sa páči, nasleduje virtuálna diskusia na túto tému:
Požehnávajú sa budovy aj poľnohospodárske stroje, tak prečo nie ľudia, ktorí sa vzájomne milujú? (Burkhard Hose, vysokoškolský kaplán vo Würzburgu)
• Viete, prečo sa okrem ľudí požehnávajú aj predmety?
Aby prinášali úžitok ľuďom, ktorí ich používajú.
• Stále na konci požehnávania je človek a jeho dobro, ale aj oslava Boha
Presne s tým istým úmyslom sa požehnávajú dvaja ľudia, ktorí sa milujú.
• Keby sa pred vás postavil pár dedko a jeho vnučka, ktorí by tvrdili, že sa majú radi, požehnali by ste ich ako pár? Alebo hoci aj muž a žena, o ktorých by ste vedeli, že každých z nich má svojich manželských partnerov – aj ich by ste ako pár požehnali?
Týchto ľudí predsa nemôžete porovnávať s dvomi slobodnými dospelými ľuďmi bez záväzkov!
• Takže týmto by ste neudelili požehnanie. Prečo?
Predsa nemôžeme zvolávať Božie požehnanie na hriech. V jednom prípade ide o incest a v druhom o manželskú neveru. Hádam nechcete povedať, že dvaja muži a dve ženy, ktoré sa milujú páchajú hriech?!
• Odkiaľ viete, že incest a manželská nevera sú hriešne?
To myslite vážne?!
• Vy tvrdíte, že sú hriechmi.
Ja sa len čudujem, že vy o tom pochybujete.
• Nepochybujem, len chcem vedieť, v akých zdrojoch ste našli, že Boh schvaľuje obcovanie medzi osobami rovnakého pohlavia?
Teológia sa vyvíja a v minulosti nebolo známe to, čo dnes vieme o homosexualite.
• Chcete povedať, že Boh zmenil názor?
Kedysi platilo: „oko za oko“ a Ježiš to zmenil – milujte svojich nepriateľov.
• Ježiš to nezmenil, len posunul o úroveň vyššie. Norma Oko za oko obmedzovala mieru pomsty, aby neplatilo: život za oko. Ježiš to posunul ďalej – žiadna pomsta. V oblasti tzv. sodomie Ježiš žiadnu korekciu neurobil. Akurát nežiada smrť za spáchanie hriechu. Akéhokoľvek hriechu. Ale v žiadnom prípade hriech ako taký neospravedlňuje.
Láska medzi dvomi ľuďmi predsa nemôže byt hriechom.
• Ale aj spomínaní dedko s vnučkou či dvojica neverných manželov môžu rovnako tvrdiť, že sa milujú.
Kým incest a nevera ubližujú iným, čím a komu ubližuje to, keď sa dvaja muži milujú alebo sa milujú dve ženy?
• Nuž podľa vás je v poriadku taký milenecký vzťah, ktorý nikomu neubližuje hoci je pred Bohom hriešny?
Keby si Boh neprial také vzťahy, prečo ich takto stvoril?
• Je teda Boh zodpovedný za všetko, čo sa deje na tejto planéte? Keď tu mame vojny, násilie, pandémie… je to podľa vás preto, lebo si ich Boh želá?!
Ale veď ako môže byť láska medzi homosexuálmi hriechom! Nikomu predsa neubližujú.
• Vy chcete požehnanie pred Bohom nezriadeného konania. Myslite si, že Boh by také konanie požehnal, keď s ním nesúhlasí, ba dokonca ho uráža?!
To si len vy myslite, že je to hriešne konanie.
• Na základe čoho usudzujete, že to nie je hriešne konanie?
Boh predsa nemôže odsudzovať lásku medzi dvomi ľuďmi.
• Láska predsa neospravedlňuje každé konanie. Totiž nie každé konanie je prejavom lásky aj u tých, ktorí tvrdia, že sa milujú.
Ale predsa intímny styk je prejavom lásky.
• Prejavom lásky môže byť len pohlavný styk medzi manželmi.
Takže ak by ste dovolili homosexuálom uzavrieť manželstvo bol by ich pohlavný styk prejavom lásky.
• Až na to, že to, čo vy nazývate pohlavným stykom, pohlavným stykom nie je.
Ako to?!
• Už názov evokuje, že je to interakcia medzi pohlaviami, resp. osobami opačného pohlavia.
Skôr sa tým myslí interakcia pohlavných orgánov. A je jedno, aké pohlavia nimi disponujú.
• Prečo isté orgány nazývame práve pohlavnými orgánmi? Nie azda preto, že realizujú istý kontakt medzi pohlaviami? Myslite si, že keby sa tým myslelo kontakt dvoch osôb rovnakého pohlavia, malo by zmysel nazývať ich pohlavnými?
Áno, pretože tieto orgány zabezpečujú aj kontakt medzi osobami rôzneho pohlavia. A to vo väčšine prípadov.
• Nepríde Vám čudné, že sa jedná súčasne o rozmnožovanie orgány?
Myslite si, že homosexuálny pár používa iné orgány?
• Vari na rozmnožovanie?
Na prejavenie vzájomnej lásky.
• Prečo práve kontakt rozmnožovacích orgánov slúži ako prejav lásky?
Pretože je spojený s príjemnými pocitmi.
• Nuž podľa vás každé konanie, ktoré druhému spôsobuje prijemne pocity je prejavom lásky. Potom by mali mať možnosť medzi sebou uzatvárať partnerstvá akékoľvek dvojice ľudí vrátane možnosti mat súčasne viac ako jedno partnerstvo. Napríklad dedko so všetkými vnučkami a vnukmi, susedia…
To akože incest a tak podobne?!
• Kto tu hovorí o sexe? Veď vy tvrdíte, že partnerstvo zakladá schopnosť si vzájomne spôsobovať prijemne pocity. A tie sa dajú vyvolať aj inak ako iba sexom. Napríklad dobrým jedlom, dobrým vtipom, uprataním bytu a pod.
Ale predsa sex je niečo iné!
• Určite nie ten medzi osobami rovnakého pohlavia. Alebo prečo si myslite, že vzájomná masturbácia, čo je presne to, čoho sú dve osoby rovnakého pohlavia schopné v tejto oblasti, je viac ako iné prejavy, ktoré som spomenul?
A sex medzi heterosexuálmi je niečo viac?!
• Ten medzi mužom a ženou určite. Keď spolu spia dvaja muži, či dve ženy, vzájomne sa potešia a to je všetko. Ale keď to robí muž do ženou, nie je to len o vzájomnom potešení. Už som spomínal, že do toho sú zainteresovane pohlavné orgány, ktoré sú súčasne rozmnožovacími. A to nie je náhoda. Sex medzi mužom a ženou je sprevádzaný možnosťou počatia dieťaťa, čo môže radikálne ovplyvniť ich životy. Teda, keď muž a žena majú sex otvorený voči počatiu, jeden druhému odovzdávajú nielen prítomný okamih, ale aj svoju budúcnosť so všetkou svojou minulosťou. Takýto sex je prejavom totálneho odovzdania sa jeden druhému – prejavom lásky. Takéto niečo nie je možné v prípade osôb rovnakého pohlavia, ktorých sex nie je viac ako len vzájomnou masturbáciou.
Ale čo je na tom hriešne?!
• Boh je autorom konceptu človeka. A je to heterosexuálny koncept. To znamená, že má záujem, aby sa rodili noví ľudia ako plod lásky. Takto sa pár zúčastňuje na božom diele, na pokračovaní jeho stvorenia. Sex, resp. pohlavný styk je Stvoriteľom určený ako prejav lásky medzi mužom a ženou ale aj voči Bohu. Ak sexuálni aktéri úmyselne bránia počatiu, sex nie je prejavom lásky, a to nielen medzi partnermi, ale predovšetkým voči Bohu. Je zneužívaním Jeho daru. Sexuálne prejavy medzi osobami rovnakého pohlavia v tom idú ešte oveľa ďalej, keď dochádza k zámene sexuálneho objektu. Boh nestvoril ženu pre ženu, ani muža pre muža. Je to otvorený vzdor človeka voči Bohu.
Ale potom prečo Boh stvoril homosexualitu?
• Boh stvoril stvorenie, ktoré bolo dokonalé. Dovolím si tvrdiť, že homosexualita v ňom nebola rovnako, ako v ňom nebola cukrovka, rakovina, ani iné choroby. Nemá iný význam ako ostatné choroby.
Ale aj pápež František navrhol požehnávanie homosexuálnych párov.
• Nič také nepovedal. Podľa neho, možno požehnávať len manželstvo.
Ale pripustil, že o požehnanie môže požiadať aj skupina osôb, a teda aj pár osôb bez ohľadu na orientáciu, resp. pohlavie, pokiaľ nebudú evokovať manželstvo. Keďže on ho striktne chápe ako zväzok muža a ženy, dve osoby rovnakého pohlavia určite nepripomínajú takýto pár.
• Nie je vari pravda, že v mnohých krajinách môžu uzatvárať manželstvo aj osoby rovnakého pohlavia?
Iste, ale pápež ich zrejme nepovažuje za manželstvo.
• Ak sa takýto pár postaví pred kňaza a ten ho požehná, pretože v jeho očiach nie sú manželia, môžete vylúčiť, že v očiach ľudí, ktorí ich za manželov považujú, nebude to vnímané ako požehnanie manželstva páru osôb rovnakého pohlavia?
OK, ale čo ak to nebudú manželia?
• Bude to pár, ktorý aj v krajinách, kde ešte nemôže uzavrieť manželstvo, už disponuje alebo sa usiluje o rovnaké zaobchádzanie ako ho majú heterosexuálni manželia. Opäť, mnohí ho ako manželstvu podobný už vidia.
Je to tak dôležité, čo si myslia ľudia? Veď je to len medzí nimi a Bohom. Aj oni potrebujú pomoc od Pána Boha.
• Navyše takýto pár v očiach Cirkvi vedie spolu nezriadený sexuálny život. Žije v hriechu. Nielenže nemôžete chcieť od Pána Boha pomoc v konaní toho, čo je proti Jeho vôli, ale požehnávať takýto pár vyvolá pohoršenie, pretože je schvaľovaním hriechu, resp. ich sexuálneho spolunažívaniu dávate punc morálneho konania. A to je neprávosť – prekrúcanie pravdy.
Ale veď kňaz môže zvolávať požehnanie na iné aspekty ich života – aby sa im darilo vo vzájomnej pomoci, aby rástli vo vzájomnej láske…
• Jedným slovom žiadajú podporu pre ich spoločný život, ktorého neodmysliteľnou súčasťou je ich nezriadený sexuálny život. Ak chcete, aby dve osoby spolu sexuálne nežili, nenasťahujete ich do jednej domácnosti, že?
Je správne ľuďom odmietnuť pomoc kvôli tomu ako žijú?! Ako ďaleko je to k odsudzovaniu a diskriminácii?! Veď pápež povedal, že kňazi nemajú súdiť, či odsudzovať.
• Tak ako nevidím dôvod odmietnuť pomoc a podporu osobe ako takej, bez toho, aby som skúmal ako tá osoba žije a súdil ju za to, rovnako nevidím dôvod, aby tieto osoby ako jednotlivci nemohli dostať požehnanie. Ako laik si však myslím, že ten, kto žiada o požehnanie by mal byť aj vnútorne disponovaný ho prijať a to tak, že si vzbudí túžbu zrieknuť sa hriechu.
Takže tak či tak homosexuáli, ktorí spolu žijú, nemôžu, podľa vás, získať požehnanie.
• Môžu, ak prejavia túžbu zrieknuť sa hriechu. Nemôžem predsa Boha vzývať ako niekoho, od koho očakávam pomoc a pritom jeho pomoc odmietať. Totiž jeho požiadavky týkajúce sa sexuálneho života sú prejavom Jeho Lásky, jeho pomocou pre nás.
(Ako by ste v rozhovore pokračovali?)