Synoda Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku sa zhodla na tom, že homosexuálne správanie je hriešne. Jednotlivci pociťujúci príťažlivosť k rovnakému pohlaviu však môžu pôsobiť ako duchovní. Manželstvo je zväzkom jedného muža a jednej ženy, biologické pohlavie nie je sociálny konštrukt, uzniesla sa synoda Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV).
Dokument, ktorý synoda schválila prvého júna pod názvom „Biblicko-teologické stanovisko ECAV na Slovensku k otázkam sexuality“ bol zverejnený 5. augusta 2024. Jeho celé znenie možno nájsť na internetovej stránke ECAV.
V tomto záväznom synodálnom dokumente sa uvádza, že jednotlivci, ktorí trpia rodovou dysfóriou, nemôžu zastávať úrad v rámci ECAV. Evanjelici nepovažujú pocity príťažlivosti k rovnakému pohlaviu za prekážku pre vykonávanie služby duchovného za predpokladu, že dotyčná osoba zastáva učenie cirkvi a žije v súlade s ním.
Na druhej strane, synodálny dokument taktiež kladie veľký dôraz na pastoračnú starostlivosť o osoby pociťujúce príťažlivosť k rovnakému pohlaviu alebo trpiace rodovou dysfóriou.
Na synode ECAV, ktorá sa konala v Žiline, sa zúčastnilo 69 členov, pričom za spomínané stanovisko hlasovalo viac ako osemdesiat percent zúčastnených. Jeden člen bol proti a ostatní sa zdržali.
V synodálnom stanovisku vysvetľujú, že v ich prístupe k interpretácii Biblie bolo kľúčové rozlíšiť medzi antropocentrickým a teocentrickým prístupom.
Pri exegetickom výklade Biblie sa zamerali na hľadanie pôvodného významu biblických textov, teda tak, ako ich chápali pôvodní pisatelia.
Opierali sa o citáty z Gn 19, 1-14
Lotovo pohostinstvo a neresť Sodomčanov. – „Keď dvaja anjeli došli do Sodomy, Lot sedel v bráne Sodomy. Keď ich Lot uvidel, vstal a šiel im oproti. Poklonil sa tvárou k zemi a povedal: „Prosím vás, páni moji, zabočte do domu svojho služobníka a prenocujte tam. Umyjete si nohy a včasráno vstanete a budete pokračovať vo svojej ceste.“ Oni však odpovedali: „Nie! Prenocujeme vonku.“ Ale on na nich nástojil, aby zostali u neho. I vošli do domu. Pripravil im pohostenie, dal napiecť nekvaseného chleba a najedli sa. Ale skôr, ako si ľahli, mužovia mesta, mužovia Sodomy od chlapca až po starca, celé mesto do posledného chlapa obkolesili dom, vyvolali Lota a povedali mu: „Kde sú mužovia, čo prišli dnes večer k tebe? Priveď ich k nám, aby sme s nimi obcovali!“ Tu Lot vyšiel k nim predo dvere, zavrel dvere za sebou a povedal im: „Bratia moji, nože nerobte hriech! Mám dve dcéry, ktoré ešte nepoznali muža. Vyvediem vám ich, robte s nimi, čo sa vám páči. Týmto mužom však nerobte nič také, veď oni sa uchýlili do tieňa mojej strechy!“ Oni však volali: „Prac sa preč!“ A dodali: „Prišiel sem ako cudzinec a chcel by súdiť. Teraz ti vyvedieme horšie ako tým.“ Veľmi dorážali na Lota a pokúšali sa vylomiť dvere. Vtedy tí mužovia načiahli ruky, vtiahli Lota dnu a zamkli dvere. Mužov však, veľkých aj malých, čo boli pri vchode do domu, ranili slepotou, takže sa márne namáhali nájsť vchod.
Lot odchádza zo Sodomy. – Potom mužovia povedali Lotovi: „Ak tu máš nejakého zaťa, syna alebo dcéru a ak niekto z mesta patrí k tebe, vyveď ich preč z tohoto mesta, lebo zničíme toto mesto, pretože je naň veľká žaloba pred Pánom. Pán nás poslal zničiť ho.“ Vtedy Lot vyšiel von a povedal svojim zaťom, ktorí si mali vziať jeho dcéry: „Vstaňte, poďte preč z tohoto miesta, lebo Pán mesto zničí!“ Jeho zaťovia si však mysleli, že robí žarty.“
Z knihy Sudcov 19, 1-30
Lv 18, 22 – „Nesmieš nečisto obcovať s mužom tak, ako sa pohlavne obcuje so ženou. To by bola ohavnosť!„
Rim 1, 18-27 – „Boží hnev z neba sa zjavuje proti každej bezbožnosti a neprávosti ľudí, ktorí neprávosťou prekážajú pravde. Je im predsa zjavné, čo možno o Bohu vedieť; Boh im to zjavil. Veď to, čo je v ňom neviditeľné – jeho večnú moc a božstvo -, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky. Hoci Boha poznali, neoslavovali ho ako Boha, ani mu nevzdávali vďaky; ale stratili sa vo svojich myšlienkach a ich nerozumné srdce sa zatemnilo. Hovorili, že sú múdri, a stali sa hlupákmi. Slávu nesmrteľného Boha zamenili za podoby zobrazujúce smrteľného človeka, vtáky, štvornožce a plazy.
Preto ich Boh vydal nečistote podľa žiadostí ich srdca; a tak hanobili svoje vlastné telá tí, čo Božiu pravdu zamenili za lož, uctievali stvorenia a slúžili radšej im ako Stvoriteľovi, ktorý je zvelebený naveky. Amen.
Preto ich Boh vydal nehanebným náruživostiam. Ich ženy zamenili prirodzený styk za protiprirodzený. A podobne aj muži zanechali prirodzený styk so ženou a zahoreli žiadostivosťou jeden k druhému: muži s mužmi páchali nehanebnosť. Tak si sami na sebe odniesli zaslúženú odplatu za svoje poblúdenie. A pretože si nevedeli vážiť poznanie Boha, Boh ich vydal napospas ich zvrátenému zmýšľaniu, aby robili, čo sa nepatrí, plných neprávosti, zloby, lakomstva, ničomnosti, plných závisti, vrážd, svárov, ľsti, zlomyseľnosti; sú klebetní, utŕhačskí, nenávidia Boha, urážajú iných, sú pyšní, povyšujú sa, vymýšľajú zlo, neposlúchajú rodičov, sú nerozumní, vierolomní, bezcitní a nemilosrdní. Hoci dobre vedia o Božom ustanovení, že tí, čo robia také veci, zasluhujú si smrť, nielenže to sami robia, ale aj schvaľujú, keď to robia iní.“
1 Kor 6, 9-10 – „Neviete, že nespravodliví nebudú dedičmi Božieho kráľovstva? Nemýľte sa: ani smilníci, ani modloslužobníci, ani cudzoložníci, ani chlipníci, ani súložníci mužov, ani zlodeji, ani chamtivci, ani opilci, ani utŕhači, ani lupiči nebudú dedičmi Božieho kráľovstva.“
1 Tim 6, 8-10 – „ Vieme, že zákon je dobrý, ak ho niekto správne používa, 9pričom vie, že zákon nie je daný pre spravodlivého, ale pre nespravodlivých a nepoddajných, pre bezbožných a hriešnikov, pre zvrhlých a svetákov, pre otcovrahov a matkovrahov, pre vrahov vôbec, 10pre smilníkov, súložníkov mužov, únoscov, luhárov, krivoprísažníkov a pre čokoľvek iné, čo sa prieči zdravému učeniu.“
Z analýzy vyplynulo, že homosexuálne správanie je v textoch Svätého písma jednoznačne odmietnuté ako hriešne.
V synodálnom dokumente ponúkli 33 záväzných téz v ktorých hľadali biblický, verný, vedecky informovaný a pastorálne citlivý prístup k ľudskej sexualite, ktorý uznáva dôstojnosť všetkých jednotlivcov ako nositeľov Božieho obrazu.
Napr. v prvej téze uvádzajú, že ľudstvo je stvorené na Boží obraz, ako muž a žena. Gn 1,27
Vo štvrtej téze uvádzajú, že identita osôb, teda mužov a žien, nie je formulovaná iba túžbou, presvedčením a pocitom, ale je základne zakorenená v biologickej architektúre ich buniek.
V téze 23 a 24 uvádzajú, že „dôstojnosť a hodnota jednotlivcov je daná ich stvorením na Boží obraz a potvrdzuje ju túžba Pána Boha zachrániť všetkých ľudí a Jeho láska dokázaná v obeti Ježiša Krista. To nás mobilizuje k pastorálnej citlivosti a prejavu Kristovej lásky ku všetkým ľuďom, bez ohľadu na ich prežívanie sexuálnej orientácie a identity. Odsudzujeme všetky prejavy výsmechu, ponižovania a ubližovania ľuďom s inou sexuálnou orientáciou. Príťažlivosť k rovnakému pohlaviu je dôsledkom pádu človeka do hriechu. Ale táto príťažlivosť, ktorú prežíva človek, sama o sebe nie je hriechom. Za hriech je považované dobrovoľné oddanie sa sexuálnym praktikám mimo Bohom určenej inštitúcie manželstva medzi mužom a ženou. Toto je kľúčové pre akýkoľvek pastorálny prístup, pretože oddeľuje príťažlivosť od správania.“
V téze 31 ďalej uvádzajú, že Rodová dysfória je reálny zdravotný problém stavu, ktorý predstavuje subjektívne vnímavý vnútorný nesúlad medzi biologicky daným pohlavím a vnímanou rodovou identitou. Vyžaduje si úprimný záujem a pastorálnu starostlivosť, ktorá má zakotvenie v láske, súcitnosti a priateľstve. Pastorálna starostlivosť je vedená vierou vo vrodenú dôstojnosť každej osoby stvorenej na Boží obraz ako muž a žena (Gn 1,27), zdôrazňuje trpezlivosť a rešpekt voči individuálnemu hľadaniu úplnosti každého človeka. V tomto duchu sa snaží poskytnúť súcitné sprevádzanie tým, ktorí rodovou dysfóriou trpia.
Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku je potrebné vyjadriť vďaku za ich verejné a záväzné stanovisko v ktorom je zachovaná vernosť Evanjeliu a zároveň láskavý prístup ku všetkým ľuďom bez rozdielu.
Spracoval Marek Nikolov