Skip to content
Spoločné dobro Spoločné dobro

  • Titulka
  • Rozhovory / názory
  • Komentáre / analýzy
  • Naša vízia
Spoločné dobro
Spoločné dobro

ECAV: Homosexuálne správanie je hriešne, biologické pohlavie nie je sociálny konštrukt

Posted on 13. augusta 202413. augusta 2024

Synoda Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku sa zhodla na tom, že homosexuálne správanie je hriešne. Jednotlivci pociťujúci príťažlivosť k rovnakému pohlaviu však môžu pôsobiť ako duchovní. Manželstvo je zväzkom jedného muža a jednej ženy, biologické pohlavie nie je sociálny konštrukt, uzniesla sa synoda Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania (ECAV).

Dokument, ktorý synoda schválila prvého júna pod názvom „Biblicko-teologické stanovisko ECAV na Slovensku k otázkam sexuality“ bol zverejnený 5. augusta 2024. Jeho celé znenie možno nájsť na internetovej stránke ECAV.

V tomto záväznom synodálnom dokumente sa uvádza, že jednotlivci, ktorí trpia rodovou dysfóriou, nemôžu zastávať úrad v rámci ECAV. Evanjelici nepovažujú pocity príťažlivosti k rovnakému pohlaviu za prekážku pre vykonávanie služby duchovného za predpokladu, že dotyčná osoba zastáva učenie cirkvi a žije v súlade s ním.

Na druhej strane, synodálny dokument taktiež kladie veľký dôraz na pastoračnú starostlivosť o osoby pociťujúce príťažlivosť k rovnakému pohlaviu alebo trpiace rodovou dysfóriou.

Na synode ECAV, ktorá sa konala v Žiline, sa zúčastnilo 69 členov, pričom za spomínané stanovisko hlasovalo viac ako osemdesiat percent zúčastnených. Jeden člen bol proti a ostatní sa zdržali.

V synodálnom stanovisku vysvetľujú, že v ich prístupe k interpretácii Biblie bolo kľúčové rozlíšiť medzi antropocentrickým a teocentrickým prístupom.

Pri exegetickom výklade Biblie sa zamerali na hľadanie pôvodného významu biblických textov, teda tak, ako ich chápali pôvodní pisatelia.

Opierali sa o citáty z Gn 19, 1-14

Lotovo pohostinstvo a neresť Sodomčanov. – „Keď dvaja anjeli došli do Sodomy, Lot sedel v bráne Sodomy. Keď ich Lot uvidel, vstal a šiel im oproti. Poklonil sa tvárou k zemi a povedal: „Prosím vás, páni moji, zabočte do domu svojho služobníka a prenocujte tam. Umyjete si nohy a včasráno vstanete a budete pokračovať vo svojej ceste.“ Oni však odpovedali: „Nie! Prenocujeme vonku.“ Ale on na nich nástojil, aby zostali u neho. I vošli do domu. Pripravil im pohostenie, dal napiecť nekvaseného chleba a najedli sa. Ale skôr, ako si ľahli, mužovia mesta, mužovia Sodomy od chlapca až po starca, celé mesto do posledného chlapa obkolesili dom, vyvolali Lota a povedali mu: „Kde sú mužovia, čo prišli dnes večer k tebe? Priveď ich k nám, aby sme s nimi obcovali!“ Tu Lot vyšiel k nim predo dvere, zavrel dvere za sebou a povedal im: „Bratia moji, nože nerobte hriech! Mám dve dcéry, ktoré ešte nepoznali muža. Vyvediem vám ich, robte s nimi, čo sa vám páči. Týmto mužom však nerobte nič také, veď oni sa uchýlili do tieňa mojej strechy!“ Oni však volali: „Prac sa preč!“ A dodali: „Prišiel sem ako cudzinec a chcel by súdiť. Teraz ti vyvedieme horšie ako tým.“ Veľmi dorážali na Lota a pokúšali sa vylomiť dvere. Vtedy tí mužovia načiahli ruky, vtiahli Lota dnu a zamkli dvere. Mužov však, veľkých aj malých, čo boli pri vchode do domu, ranili slepotou, takže sa márne namáhali nájsť vchod.

Lot odchádza zo Sodomy. – Potom mužovia povedali Lotovi: „Ak tu máš nejakého zaťa, syna alebo dcéru a ak niekto z mesta patrí k tebe, vyveď ich preč z tohoto mesta, lebo zničíme toto mesto, pretože je naň veľká žaloba pred Pánom. Pán nás poslal zničiť ho.“ Vtedy Lot vyšiel von a povedal svojim zaťom, ktorí si mali vziať jeho dcéry: „Vstaňte, poďte preč z tohoto miesta, lebo Pán mesto zničí!“ Jeho zaťovia si však mysleli, že robí žarty.“

Z knihy Sudcov 19, 1-30

Lv 18, 22 – „Nesmieš nečisto obcovať s mužom tak, ako sa pohlavne obcuje so ženou. To by bola ohavnosť!„

Rim 1, 18-27 – „Boží hnev z neba sa zjavuje proti každej bezbožnosti a neprávosti ľudí, ktorí neprávosťou prekážajú pravde. Je im predsa zjavné, čo možno o Bohu vedieť; Boh im to zjavil. Veď to, čo je v ňom neviditeľné – jeho večnú moc a božstvo -, možno od stvorenia sveta rozumom poznávať zo stvorených vecí; takže nemajú výhovorky. Hoci Boha poznali, neoslavovali ho ako Boha, ani mu nevzdávali vďaky; ale stratili sa vo svojich myšlienkach a ich nerozumné srdce sa zatemnilo. Hovorili, že sú múdri, a stali sa hlupákmi. Slávu nesmrteľného Boha zamenili za podoby zobrazujúce smrteľného človeka, vtáky, štvornožce a plazy.

Preto ich Boh vydal nečistote podľa žiadostí ich srdca; a tak hanobili svoje vlastné telá tí, čo Božiu pravdu zamenili za lož, uctievali stvorenia a slúžili radšej im ako Stvoriteľovi, ktorý je zvelebený naveky. Amen.

Preto ich Boh vydal nehanebným náruživostiam. Ich ženy zamenili prirodzený styk za protiprirodzený. A podobne aj muži zanechali prirodzený styk so ženou a zahoreli žiadostivosťou jeden k druhému: muži s mužmi páchali nehanebnosť. Tak si sami na sebe odniesli zaslúženú odplatu za svoje poblúdenie. A pretože si nevedeli vážiť poznanie Boha, Boh ich vydal napospas ich zvrátenému zmýšľaniu, aby robili, čo sa nepatrí, plných neprávosti, zloby, lakomstva, ničomnosti, plných závisti, vrážd, svárov, ľsti, zlomyseľnosti; sú klebetní, utŕhačskí, nenávidia Boha, urážajú iných, sú pyšní, povyšujú sa, vymýšľajú zlo, neposlúchajú rodičov, sú nerozumní, vierolomní, bezcitní a nemilosrdní. Hoci dobre vedia o Božom ustanovení, že tí, čo robia také veci, zasluhujú si smrť, nielenže to sami robia, ale aj schvaľujú, keď to robia iní.“

1 Kor 6, 9-10 – „Neviete, že nespravodliví nebudú dedičmi Božieho kráľovstva? Nemýľte sa: ani smilníci, ani modloslužobníci, ani cudzoložníci, ani chlipníci, ani súložníci mužov, ani zlodeji, ani chamtivci, ani opilci, ani utŕhači, ani lupiči nebudú dedičmi Božieho kráľovstva.“

1 Tim 6, 8-10  – „ Vieme, že zákon je dobrý, ak ho niekto správne používa, 9pričom vie, že zákon nie je daný pre spravodlivého, ale pre nespravodlivých a nepoddajných, pre bezbožných a hriešnikov, pre zvrhlých a svetákov, pre otcovrahov a matkovrahov, pre vrahov vôbec, 10pre smilníkov, súložníkov mužov, únoscov, luhárov, krivoprísažníkov a pre čokoľvek iné, čo sa prieči zdravému učeniu.“

Z analýzy vyplynulo, že homosexuálne správanie je v textoch Svätého písma jednoznačne odmietnuté ako hriešne.

V synodálnom dokumente ponúkli 33 záväzných téz v ktorých hľadali biblický, verný, vedecky informovaný a pastorálne citlivý prístup k ľudskej sexualite, ktorý uznáva dôstojnosť všetkých jednotlivcov ako nositeľov Božieho obrazu.

Napr. v prvej téze uvádzajú, že ľudstvo je stvorené na Boží obraz, ako muž a žena. Gn 1,27

Vo štvrtej téze uvádzajú, že identita osôb, teda mužov a žien, nie je formulovaná iba túžbou, presvedčením a pocitom, ale je základne zakorenená v biologickej architektúre ich buniek.

V téze 23 a 24 uvádzajú, že „dôstojnosť a hodnota jednotlivcov je daná ich stvorením na Boží obraz a potvrdzuje ju túžba Pána Boha zachrániť všetkých ľudí a Jeho láska dokázaná v obeti Ježiša Krista. To nás mobilizuje k pastorálnej citlivosti a prejavu Kristovej lásky ku všetkým ľuďom, bez ohľadu na ich prežívanie sexuálnej orientácie a identity. Odsudzujeme všetky prejavy výsmechu, ponižovania a ubližovania ľuďom s inou sexuálnou orientáciou. Príťažlivosť k rovnakému pohlaviu je dôsledkom pádu človeka do hriechu. Ale táto príťažlivosť, ktorú prežíva človek, sama o sebe nie je hriechom. Za hriech je považované dobrovoľné oddanie sa sexuálnym praktikám mimo Bohom určenej inštitúcie manželstva medzi mužom a ženou. Toto je kľúčové pre akýkoľvek pastorálny prístup, pretože oddeľuje príťažlivosť od správania.“

V téze 31 ďalej uvádzajú, že Rodová dysfória je reálny zdravotný problém stavu, ktorý predstavuje subjektívne vnímavý vnútorný nesúlad medzi biologicky daným pohlavím a vnímanou rodovou identitou. Vyžaduje si úprimný záujem a pastorálnu starostlivosť, ktorá má zakotvenie v láske, súcitnosti a priateľstve. Pastorálna starostlivosť je vedená vierou vo vrodenú dôstojnosť každej osoby stvorenej na Boží obraz ako muž a žena (Gn 1,27), zdôrazňuje trpezlivosť a rešpekt voči individuálnemu hľadaniu úplnosti každého človeka. V tomto duchu sa snaží poskytnúť súcitné sprevádzanie tým, ktorí rodovou dysfóriou trpia.

Evanjelickej cirkvi augsburského vyznania na Slovensku je potrebné vyjadriť vďaku za ich verejné a záväzné stanovisko v ktorom je zachovaná vernosť Evanjeliu a zároveň láskavý prístup ku všetkým ľuďom bez rozdielu.

Spracoval Marek Nikolov

Komentáre / analýzy

Navigácia v článku

Previous post
Next post

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Pravidlá blogovania
  • Zásady ochrany osobných údajov
  • Naša vízia
  • Kontakt
©2025 Spoločné dobro | WordPress Theme by SuperbThemes